17:39 Відкриття експозиції професіонального іконопису та презентація збірника наукових праць «Чернігівські старожитності» | |
![]() Для шанувальників історії, археології, архітектури та краєзнавців буде презентований збірник наукових праць «Чернігівські старожитності» (випуск 2 (5). Видання підготовлене за матеріалами Міжнародної наукової конференції, приуроченої до 890-річчя першої писемної згадки про Борисоглібський собор у Чернігові. Понад 900 старовинних ікон зберігається у Національному архітектурно-історичному заповіднику «Чернігів стародавній». Це своєрідний музей чернігівської ікони. Нещодавно у Колегіумі була презентовано виставка Богородичних ікон, а цього разу — експозиція професіонального іконопису. Вона представлена іконами кінця ХVII — початку ХVIII ст. з Успенського собору м. Новгорода-Сіверського та іконостасу собору Різдва Богородиці другої половини ХVIII ст. в Козельці, а також іконами з інших міст і сіл Чернігівщини. Найбільш ранні — ікони кінця ХVII — початку ХVIII ст. — з Успенського собору м. Новгорода-Cіверського: «Покров Богоматері», «Антоній і Феодосій Печерські», а також ікони — «Св. Володимир», «Трійця Старозавітна», «Василій Великий, Іоан Златоуст, Григорій Богослов», — у збережених майстерно вирізьблених золочених шатах, виконаних у стилі українського бароко. Вони свідчать про високий художній рівень професіонального іконопису та декоративно-ужиткового мистецтва України часів гетьманства Івана Мазепи. Зберігаючи традиції іконопису України в зображенні святих на золотому, орнаментованому рослинними мотивами, тлі, майстер-іконописець вводить в ікону елементи реалістичного зображення краєвиду, архітектури. Хреститель Русі — великий київський князь Володимир — зображений на тлі київського краєвиду з обрисами монастирів на схилах Дніпра. На іконі з образами Антонія і Феодосія Печерських змальований, хоч і узагальнено, Успенський собор Києво-Печерської лаври часу написання ікони (кінець ХVII — початку ХVIII cт.), до наступних перебудов. Шедевром мистецтва бароко світового значення є «Покров Богоматері» кінця ХVII — початку ХVIII ст., де в інтер’єрі українського храму на тлі ретельно виписаного твореним золотом високого різьбленого іконостасу зображені під покровом і захистом Богородиці представники світської і духовної влади, народу. На виставці експонується і унікальна ікона Троїцько-Іллінської Богоматері ХVІІІ ст. Кілька років тому її врятувала аспірантка Академії мистецтв з Києва Тетяна Мершавець. Старовинна ікона на металі була з численними пошкодженнями та втратами. Проте, пані Тетяна відважно взялася за відтворення пам’ятки і зромила неможливе — нині реставрована ікона експонується в заповіднику «Чернігів стародавній». Запрошуємо чернігівців та гостей оглянути цю цікаву експозицію, ознайомитися з професіональним іконописом нашого старовинного краю. Джерело: «Чернігів стародавній». | |
|

Всього коментарів: 0 | |