17:39 Відкриття експозиції професіонального іконопису та презентація збірника наукових праць «Чернігівські старожитності» | |
17 липня о 12.00 в Національному архітектурно-історичному заповіднику «Чернігів стародавній» (у Колегіумі, на Валу) буде представлена експозиція високохудожніх зразків професіонального іконопису ХVII—ХІХ ст. Для шанувальників історії, археології, архітектури та краєзнавців буде презентований збірник наукових праць «Чернігівські старожитності» (випуск 2 (5). Видання підготовлене за матеріалами Міжнародної наукової конференції, приуроченої до 890-річчя першої писемної згадки про Борисоглібський собор у Чернігові. Понад 900 старовинних ікон зберігається у Національному архітектурно-історичному заповіднику «Чернігів стародавній». Це своєрідний музей чернігівської ікони. Нещодавно у Колегіумі була презентовано виставка Богородичних ікон, а цього разу — експозиція професіонального іконопису. Вона представлена іконами кінця ХVII — початку ХVIII ст. з Успенського собору м. Новгорода-Сіверського та іконостасу собору Різдва Богородиці другої половини ХVIII ст. в Козельці, а також іконами з інших міст і сіл Чернігівщини. Найбільш ранні — ікони кінця ХVII — початку ХVIII ст. — з Успенського собору м. Новгорода-Cіверського: «Покров Богоматері», «Антоній і Феодосій Печерські», а також ікони — «Св. Володимир», «Трійця Старозавітна», «Василій Великий, Іоан Златоуст, Григорій Богослов», — у збережених майстерно вирізьблених золочених шатах, виконаних у стилі українського бароко. Вони свідчать про високий художній рівень професіонального іконопису та декоративно-ужиткового мистецтва України часів гетьманства Івана Мазепи. Зберігаючи традиції іконопису України в зображенні святих на золотому, орнаментованому рослинними мотивами, тлі, майстер-іконописець вводить в ікону елементи реалістичного зображення краєвиду, архітектури. Хреститель Русі — великий київський князь Володимир — зображений на тлі київського краєвиду з обрисами монастирів на схилах Дніпра. На іконі з образами Антонія і Феодосія Печерських змальований, хоч і узагальнено, Успенський собор Києво-Печерської лаври часу написання ікони (кінець ХVII — початку ХVIII cт.), до наступних перебудов. Шедевром мистецтва бароко світового значення є «Покров Богоматері» кінця ХVII — початку ХVIII ст., де в інтер’єрі українського храму на тлі ретельно виписаного твореним золотом високого різьбленого іконостасу зображені під покровом і захистом Богородиці представники світської і духовної влади, народу. На виставці експонується і унікальна ікона Троїцько-Іллінської Богоматері ХVІІІ ст. Кілька років тому її врятувала аспірантка Академії мистецтв з Києва Тетяна Мершавець. Старовинна ікона на металі була з численними пошкодженнями та втратами. Проте, пані Тетяна відважно взялася за відтворення пам’ятки і зромила неможливе — нині реставрована ікона експонується в заповіднику «Чернігів стародавній». Запрошуємо чернігівців та гостей оглянути цю цікаву експозицію, ознайомитися з професіональним іконописом нашого старовинного краю. Джерело: «Чернігів стародавній». | |
|
Всього коментарів: 0 | |