09:30 14 серпня. Мучеників Маккавеїв, святять маковійську квітку і мед | |
Церква цього дня святкує Винесення Чесних Древ Животворчого Хреста Господнього, а також вшановує пам’ять мучеників Маккавеїв. Але в народі здавна закріпилися інші назви: Маковія, Макотруса, Перший Спас, Медовий Спас. Одним із головних символів Маковія була «маковійська квітка», яка складалася з чебрецю, чорнобривців, кудрявців, настурцій, рути-м’яти, васильків, нагідок, роман-зілля тощо. Крім того, до «квітки» додавали й невеличкий соняшник, який символізував сонце. Букет пов’язували червоною стрічкою, оздоблювали намистом. «Маковійську квітку» освячували в церкві, а потім підвішували до сволока або ж до божниці, де вона висіла протягом року. З квітів при потребі готували ліки чи купелі, дівчата вплітали їх у коси. З маківок робили навар від безсоння, зерням обсипали обійстя, щоб відьми не відбирали молоко у корів: “Тоді, відьмо, молоко від моєї корови забереш, як цей мак збереш”, - приповідували селяни. На Маковія святили не тільки маковійську квітку і мед, а також і воду. Вода вважалася цього дня цілющою навіть у водоймах. Тому, попри заборону купатися після Іллі, у цей день хворі на пропасницю йшли до річки й купалися, сподіваючись на одужання. Також на Маковія зазвичай освячували і криниці, а ще на цей день припадав останній день колективних толок. Прикметно, що не тільки українські селяни відзначали Маковія, але й містяни. Зокрема, саме на Маковія в давнину, протягом декількох століть, відзначали своєрідний День Києва — загальноміське свято, яке ще називали Маковійською церемонією, під час якої влаштовувався парад міського війська з гарматами і кавалерією, музикою і корогвами, великий магістерський бенкет у ратуші і обід братчиків у цехах. Ті, хто ухилявся від участі в церемонії, мусив заплатити чималий штраф. Також цього дня дозволялося стріляти в місті скільки завгодно. Свято відзначалося з ХVІ століття аж до 1835 року, допоки російське самодержавство не позбавило Київ Магдебурзького права. Про тодішні святкування можна прочитати в праці українського історика і етнографа Миколи Закревського “Опис Києва”. Іменинники сьогодні Олександр, Дмитро, Софія. За матеріалами Укрінформ Фото з архіву "Чернігівського формату" | |
|
Всього коментарів: 0 | |