14:27 Чернігівська старовина в акварелях Мстислава Добужинського (1875–1957) | |
...Ательє відомого фотографа на тихій провінційній вуличці... Вигадливо оздоблений ганок, з обох боків якого розміщені зразки робіт майстра... Чоловік і жінка, які, буквально зігнувшись, уважно роздивляються фотографії... Це – акварель відомого художника Мстислава Валеріановича Добужинського, що має назву «Чернігів. Фотографія» і нині зберігається у Державному музеї образотворчих мистецтв ім. О. С. Пушкіна. Відомо, що заклад, зображений на картині, належав відомому чернігівському фотомайстру Чарнецькому і розташовувався на вулиці Борисоглібській (сучасна Серьожникова). Будинок, а особливо парадний вхід, був настільки цікавим в архітектурному плані, що його на своїй картині зобразив також і відомий художник Г. К. Лукомський. Чернігівський старожил В. Пухтинський у свої спогадах припускає, що фотоательє Чарнецького було створене не пізніше 1884 року, а сам господар був відомим далеко за межами рідного міста. Його навіть призначили фотографом Імператорського Московського Археологічного товариства, він тричі отримував нагороду за надані на виставки фотороботи. Тож на цій акварелі Мстислав Добужинський відобразив один із примітних куточків чернігівської старовини початку минулого століття. Художник Мстислав Добужинський був відомим представником символізму та стилю «модерн» у живописі, майстром міського пейзажу, видатним сценографом. Зокрема, він співробітничав із Московським художнім театром, антрепризою С. П. Дягилева, ленінградським Великим драматичним театром, Литовським державним театром у Каунасі, «Метрополітен-опера» у Нью-Йорку. Сам Мстислав Валеріанович називав себе «мандруючим ентузіастом». Географія його міських пейзажів надзвичайно широка: від Санкт-Петербурга до Воронежа, від Вільно до Парижу, Росія, Литва, Німеччина, Швейцарія, Данія, Франція, Італія, Сполучені Штати... Навесні 1912 року художник відвідав Україну, завітавши й до Чернігова. Наслідком цього короткого візиту стали кілька акварелей. Зокрема, «Чернігів. Склади» (інша назва – «Вулиця в Чернігові»), нині зберігається у Саратовському державному художньому музеї ім. А.М. Радіщева. На картині зображений ряд купецьких будинків та лабазів, розташованих, ймовірно, неподалік тодішньої Базарної площі. За непоказними будівлями складів видніються куполи П’ятницької церкви. Вірогідно, це краєвид з боку сучасної вулиці Серьожникова (атрибуція картини – Олександра Бондаря). Ще одна акварель зображає типову для Чернігова старовинну вуличку із дерев’яними будиночками, прикрашеними різьбленням та ошатними ганками. На жаль, точно атрибутувати, яка ж саме вулиця зображена на картині, ми поки що не можемо. Ймовірно, це також вулиця Борисоглібська (Серьожникова). Оскільки ганок центрального будинку дуже схожий на той, який видно на задньому плані вже згадуваної акварелі «Чернігів. Фотографія». Однак напевне це стверджувати ми не можемо. Про своє нетривале перебування в Чернігові Мстислав Добужинський згадує у своїх спогадах. «В 1912 г. я предпринял маленькую поездку по Украине, где никогда до сих пор не был, чтобы порисовать в провинциальных городах и имениях. Будучи в Киеве, я списался с Нарбутом (відомий український художник-графік – О. Т.), который приехал ко мне на свидание в Чернигов из Нарбутовки. Я всегда с радостью вспоминаю проведенное с ним в путешествии время... В Чернигове он познакомил меня с некоторыми своими друзьями, мы вместе исходили весь город. То тут, то там он советовал зарисовать какую-нибудь церковь... Из Чернигова мы совершили памятное путешествие на пароходе до Киева и оттуда в Нежин. Помнится, был проливной дождь, и было много смеха, когда мы тряслись на пролетке, одолевая бесконечных размеров во всю площадь лужу. В Чернигове мы за неимением антикваров обошли всех часовщиков и действительно нашли кой-какие мелочи, и он был очень доволен какой-то большой рамкой, которую все время таскал с собой, потом она красовалась у него в петербургской квартире...» Перебуваючи на Чернігівщині, Мстислав Добужинський на запрошення власника маєтку П.І. Харитоненка, відвідав також і славнозвісну Качанівку. Там у 1915 – 1916 роках він отримав замовлення на розпис інтер’єрів та проект оздоблення. Там же Добужинський створив дві акварелі із парковими краєвидами. Одна з них – «Сфінкси в Качанівці» – зараз знаходиться в київському Музеї російського мистецтва, а от місцезнаходження другої («Колонада в Качанівці»), на жаль, невідоме. Олена Терещенко, Громадська ініціатива «Збережи старий Чернігів». Дякуємо за надані фотосвітлини Наталії Агеєвій, провідному науковому співробітнику Київського національного музею російського мистецтва. | |
|
Всього коментарів: 0 | |